• buza

Mivel lakjanak jól a gluténérzékenyek, ha nem akarnak húst enni?

A gluténérzékenyeknél sajnos szinte „automatikus” reakció, hogy sokkal több húst fogyasztanak, így kerülve el a gluténtartalmú ételeket.

Fontos tudni azonban, hogy a túlzott fehérjefogyasztás számos betegséghez vezethet. A többletfehérje a szervezetben önmérgeződési folyamatot indít el, megterheli a kiválasztószerveket, és a bejutott emésztetlen fehérje egy része nem is tud kiürülni a szervezetből.
Azok a gluténérzékenyek, akik nem akarnak húst enni, vagy csökkenteni akarják az étrendjükben szereplő hús mennyiségét, bátran fogyaszthatnak olyan gabonákat, amelyek nem tartalmaznak glutént, vagyis rizst, kölest és kukoricát, az ezekből készült tésztákat és kásákat, burgonyát, olajos magvakat, hüvelyeseket (pl. bab, borsó, lencse), valamit nyers zöldségeket és gyümölcsöket minden mennyiségben.

A hüvelyesek fogyasztásának nagy előnye, hogy míg a fehérjetartalmuk növényi viszonylatban magas, alacsony zsírtartalommal rendelkeznek, így kiválóan alkalmasak a fehérjebevitel biztosítására, a koleszterinszintet azonban nem emelik meg. Emellett kiváló szénhidrátforrások is.

Ami a gluténérzékenyek egyéb szénhidrátbevitelét illeti, a rizs, különösen a barna rizs fogyasztása javasolt, mivel magas a komplex szénhidráttartalma.  Támogatja az anyagcserét, jól bevált gyomor- és bélproblémákra, segít hajhullás esetén, nyugtató hatással van az idegrendszerre. Kalciumot, magnéziumot, foszfort, káliumot, szerves sókat és B-vitaminokat tartalmaz.

A köles a közhiedelemmel ellentétben nem csupán madáreledelként hasznosítható: sok kovasavat tartalmaz, gazdag fluorban, kénben valamint foszforban, és nem elhanyagolható vas-, magnézium-, kálium-, és cinktartalma sem. Erősíti az immunrendszert, a kovasavak pedig az érfalakra, a kötőszövetekre, a hajra és a körmökre vannak jó hatással. Fluortartalmának köszönhetően segít megerősíteni a fogzománcot, megelőzi a fogszuvasodást. Kölesben gazdag étrend mellett a gyulladások is gyorsabban gyógyulnak, B-vitaminjai pedig az idegrendszerre gyakorolnak kedvező hatást. A köles emellett szabályozza a vércukorszintet és a zsíranyagcserét. Lúgos kémhatású, ezért természetgyógyászok szerint kiemelt szerepe lehet testünk sav-bázis egyensúlyának fenntartásában. Könnyen emészthető, nem okoz gázképződést. Különösen alkalmas kisgyerekek, növekedésben lévő fiatalok, kismamák és betegek táplálására.

A kukorica könnyen emészthető, nagy mennyiségben tartalmaz karotint és cinket, emellett vas, foszfor, kálium, mangán és réz is található benne. Csírája magas olajtartalmú, a belőle készült hidegen sajtolt olaj értékes E-vitaminforrás.

 

{include_content_item 98 nested=1}

2011-10-24T11:25:22+00:00
2020. augusztus 7., péntek
•  Lencsegulyás   glutént tartalmazszóját tartalmazzellert tartalmaz 500 Ft
•  Magyaros zabfasírt hagymás tört burgonyával, párolt káposztával   glutént tartalmazszóját tartalmazzellert tartalmaz 1500 Ft
•  Mustáros cukkiniragu párolt rozspehellyel   glutént tartalmazszóját tartalmazzellert tartalmazmustárt tartalmaz 1500 Ft
7 August 2020, Friday
•  Lentil goulash soup   glutént tartalmazszóját tartalmazzellert tartalmaz 500 HUF
•  Hungarian oat fritters with mashed potatoes, onions and braised cabbage   glutént tartalmazszóját tartalmazzellert tartalmaz 1500 HUF
•  Zucchini stew with mustard and steamed rye flakes   glutént tartalmazszóját tartalmazzellert tartalmazmustárt tartalmaz 1500 HUF
2020. augusztus 8., szombat
Séfünk ajánlata   
•  Tárkonyos-"tejszínes" zöldségraguleves   szóját tartalmazzellert tartalmaz 690 Ft
•  Zöldségkrémes rántott palacsinta hagymás burgonyával, tartárral   glutént tartalmazszóját tartalmazzellert tartalmazmustárt tartalmaz 2300 Ft
8 August 2020, Saturday
Chef's choice   
•  Creamy vegetable ragout soup with tarragon   szóját tartalmazzellert tartalmaz 690 HUF
•  Fried crêpes filled with vegetable cream served with mashed potatoes, onions and tartar sauce   glutént tartalmazszóját tartalmazzellert tartalmazmustárt tartalmaz 2300 HUF

* Nem gluténmentes környezetben készült, hozzáadott glutént nem tartalmaz.
Napi ajánlataink a készlet erejéig érvényesek. A változtatás jogát fenntartjuk!
* Made in an environment containing gluten, contains no added gluten.
Our daily offers have limited availability. We reserve the right to make changes!

Jelmagyarázat:
glutént tartalmaz glutént tartalmaz
szóját tartalmaz szóját tartalmaz
zellert tartalmaz zellert tartalmaz
mustárt tartalmaz mustárt tartalmaz
dióféléket tartalmaz dióféléket tartalmaz
szezámmagot tartalmaz szezámmagot tartalmaz
mogyorót tartalmaz mogyorót tartalmaz

Napfényes Étterem és Cukrászda
Napfényes Restaurant and Confectionery

1053 Budapest, Ferenciek tere 2.
(a Veres Pálné és a Curia utca sarkán
/ on the corner of Veres Pálné and Curia street)
Telefon/Telephone: 06-20-311-0313
Nyitva tartás: H–V 11:30–21:00
Open: Monday-Sunday 11:30 am – 9 pm
Konyhazárás / Kitchen closes: 20:30 / 8:30 pm

Navigáció – Napfényes Étterem és Cukrászda

Napfényes Étterem és Cukrászda – Vegán, vegetáriánus étterem